In het nieuws

image-3568323
Apeldoorn – Een verbetering van de opleiding voor het motorrijbewijs leidt tot meer veiligheid dan de onlangs aangescherpte eisen voor het halen van rijbewijs A. Dat zegt de Apeldoornse motorinstructeur Gerard van Veluwen.

Hij werkt als docent voor de motorrijdersbond KNMV en is rijschoolhouder.

Sinds 19 januari moeten motorrijders jonger dan 24 jaar hun carrière op een lichtere motorfiets beginnen (vermogen van 11kW, vergelijkbaar met 125 cc). Na twee jaar mogen ze na een aanvullend examen iets zwaarder gaan rijden en na minimaal twee jaar op de zwaarste motorfiets.

 

Wie 24 jaar is mag hoe dan ook met de zwaarste categorie beginnen.

Voordat aspirant-motorrijders op een zwaardere motor stappen moeten ze tussentijds opnieuw een aanvullend examen afleggen. De nieuwe regels zijn bedoeld om kennis en vaardigheden in Europa gelijk te trekken.

Maar volgens Van Veluwen zit het hem niet in die fasering. ,,Het moet niet vooropstaan dat leerlingen even hun examen halen maar dat ze goed voorbereid de weg op gaan, zich bewust zijn van risico’s. Ik hoor nog te vaak van cursisten dat ze zeggen ‘O dat hoefde mijn vriend bij rijschool X niet te leren. Dat vragen ze toch niet op het examen’.”

Door de verandering zijn er nu drie soorten rijbewijzen A. Van Veluwen: ,,Heel ingewikkeld. En de vraag is of je het motorrijden er veiliger mee maakt. Ook omdat je op je 24e zonder dat traject in een keer wel het zwaarste examen kunt doen. Naar mijn idee krijgen leerlingen te weinig ondergrond. Het is nodig om heel veel rij-ervaring op te doen om veilig te kunnen motorrijden.”

Hij maakt een vergelijking met de eisen in Duitsland, waar je een verplicht aantal uren moet hebben gereden op de snelweg, in het donker en onder andere lastige omstandigheden.

Van Veluwen ziet ook wel voordelen aan de nieuwe eisen. Want tegelijkertijd kunnen nu ook jongeren die op snelle (soms opgevoerde) scooters rijden, nu vanaf hun zeventiende met lessen beginnen en met een rij-opleiding en legaal met een 125cc-scooter de weg op. ,Ze rijden dan net zo snel als met hun vroegere opgevoerde 50cc-scooter.”

 

Met de veranderende en strengere rijbewijseisen in het vooruitzicht zag Van Veluwen het aantal motorcursisten in het laatste kwartaal van 2012 met 20, 25 procent groeien. (bron de stentor)